O konsolidacji w branży turystycznej i technologii, która jej pomaga
Konsolidacja w globalnej jak i lokalnej branży turystycznej nabiera tempa. 2016 był rokiem wielkich przejęć, m.in. chiński Ctrip kupił Skyscanner’a zaś eTravel nabył 100% udziałów w FlyAway Travel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku firm zarządzających podróżami służbowymi. Oprócz dużych zakupów, coraz więcej mniejszych, niezależnych agencji rezygnuje z akredytacji IATA i nawiązuje współpracę z lokalnymi bądź globalnymi konsolidatorami, stając się ich sub-agentem, bądź zrzesza się w grupy.

Dlaczego tak się dzieje?
Spadające marże, wojna cenowa między biurami podróży o klienta końcowego, rosnące oczekiwania, czy coraz krótsze terminy regulowania płatności przez agentów do linii lotniczych, tzw. BSP (ang. Billing & Settlement plan) – wszystko to sprzyja konsolidacji. Mniejsi gracze zrzeszają się w grupy by poprawić swoją pozycję negocjacyjną z dostawcami i partnerami biznesowymi, bądź korzystają z propozycji konsolidatorów. Co na tym zyskują? Mogą zaoferować bardziej konkurencyjną cenowo ofertę niż gdyby działali w pojedynkę, a także korzystają z dostępu do bardziej rozwiniętych rozwiązań IT, które poprawiają wydajność i komfort ich pracy. Dzięki temu mogą zapewnić sobie przewagę konkurencyjną – przynajmniej lokalnie – bowiem mają wszystkie atuty w ręku: doskonałą znajomość lokalnego rynku i swoich klientów, dostęp do najnowszej technologii i najbardziej atrakcyjnych ofert. I okazuje się że mały też może dużo więcej.

Jak technologia pomaga współpracować?
Konsolidacji pomaga rozwój technologii, które automatyzują i upraszczają komunikację i wymianę informacji pomiędzy współpracującymi ze sobą partnerskimi agencjami. Dawniej, aby skorzystać z promocyjnych stawek innego biura, agent musiał wykonać wiele dodatkowych czynności, a proces uzgadniania nie tylko zabierał dużo czasu, ale wiązał się z ryzykiem operacyjnym i finansowym. Obecnie w ramach platformy Business Management Platform (w skrócie BMP) oferowanej przez Amadeus agenci mogą łatwiej wymieniać się promocyjnymi ofertami linii lotniczych. Jednocześnie biuro udostępniające takie stawki swoim sub-agentom lub partnerskim biurom ma pełną kontrolę nad przepływem środków informacji i środków.

Jak to wygląda konkretnie?
Dzięki rozwiązaniu Amadeus Remote Ticketing, które jest częścią platformy BMP, konsolidator otrzymuje panel administracyjny, dzięki któremu może zarządzać dostępem do swoich promocyjnych stawek lotniczych, czy limitami finansowymi. Sub-agent z kolei może wycenić rezerwację nie tylko u siebie, ale też w biurze, z którym współpracuje i wystawić tam bilet, jeśli cena przelotu będzie niższa. Konsolidator może też aktywować sub-agentowi funkcje wymian i zwrotów, dzięki czemu pracownicy biura konsolidatora nie są obarczani dodatkową obsługą. Wszystkie operacje gwarantują bezpieczeństwo danych po obu stronach.

A co zyskuje konsolidator?
Większa sieć sub-agentów to większe wolumeny, którymi konsolidator może się wykazać negocjując kontrakt z partnerami biznesowymi. To tez dodatkowe źródło przychodów, bowiem sub-agent dzieli się też swoim przychodem z opłaty za obsługę. Na końcu zyskują wszyscy: sub-agent korzysta z lepszej oferty i technologii automatyzującej jego pracę, konsolidator poprawia swoją pozycję przetargową w negocjacjach z partnerami biznesowymi, a klient końcowy jest lepiej obsłużony i mniej płaci za usługę.