W świecie, w którym 41% Millenialsów wyraża chęć używania czatu jako głównego kanału komunikacji z firmami i markami, a miliard użytkowników WhatsApp’a już korzysta z tego medium, aby zamawiać usługi na żądanie, odpowiedź na to pytanie brzmi: tak!

Czym są chat boty?

Chat bot to niewielki program komputerowy, którego zadaniem jest prowadzenie rozmowy z człowiekiem, maksymalnie przypominającej naturalną konwersację prowadzoną przez dwoje ludzi. W przypadku Facebooka boty mogą zostać wprowadzone do Messengera w charakterze wirtualnych asystentów. Wyobraź sobie, że szukasz najważniejszych wiadomości dnia – wystarczy, że zapytasz bota CNN o linki do najpopularniejszych artykułów i już wiesz co się dzieje na świecie! Co lepsze, dzięki każdej interakcji z człowiekiem bot się uczy. Takie boty to nie odległe science-fiction, już wkrótce będziemy z nich korzystać na co dzień!

Czy boty będą przydatne w branży turystycznej?

Najprawdopodobniej tak. Prawdę mówiąc, Amadeus już rozpoczął testy z użyciem botów jako wsparcia dla podróżnych oraz firm, które ich obsługują. Jednak na razie korzystanie z nich bywa frustrujące, gdyż nie zawsze można się z nimi dogadać. Na początku zachęcają do używania naturalnego, potocznego języka, aby za chwilę prosić o powtórzenie i wyjaśnienie o co chodzi nawet po kilka razy, zanim w pełni zrozumieją prośbę. Im mądrzejsze boty tym bardziej przydatne przy planowaniu i rezerwowaniu podróży.

W jaki sposób chat boty mogą usprawnić branżę turystyczną? Dla biznesów otwiera się droga komunikacji z klientem w trakcie podróży np. w formie recepcji hotelowej bazującej na czacie, czy chat botach w charakterze agentów, stewardess albo pracowników call-center. Aplikacje czatowe i chat boty mogą nadać zupełnie nowy kształt podejściu biur podróży i sprawić, że ich oferta będzie bardziej spersonalizowana.

Bot towarzyszem podróży

Bot posiadający spersonalizowane dane podróżującego i informacje o jego miejscu docelowym może okazać się idealnym towarzyszem podróży. Na każdym etapie będzie w stanie podać użytkownikowi przydatne informacje.

Podczas podróży bot będzie miał również dostęp do wszelkich informacji dotyczących lotu np. godziny odlotu, numeru bramki i terminala, a także wiadomości na temat lotniska. Dobry towarzysz podróży powinien być w stanie zrozumieć i odpowiedzieć na poniższe pytania:

• Jaki duży/ciężki może być mój bagaż?
• Gdzie jest najbliższy salonik biznesowy?
• Jaki jest mój numer bramki?
• Jak dużo czasu zajmie mi dotarcie na lotnisko?

Oprócz informacji o locie i lotnisku bot powinien zachęcać, czy wręcz inspirować, podróżnych do zwiedzania i dawać możliwość rezerwacji wejść. Na podstawie lokalizacji i preferencji podróżnego spersonalizowane rekomendacje bota mogą się okazać naprawdę ciekawe i trafne.

Poza odpowiadaniem na pytania bot powinien również przewidywać potrzeby użytkownika i powiadamiać go np. gdy spóźnia się lot czy zbliża się czas wymeldowania z hotelu. Chat boty przyjmą się w przemyśle turystycznym tylko jeśli będą posiadały tego rodzaju spersonalizowane interakcje, które wzbogacą doświadczenia podróżujących.

Stajemy się coraz bardziej mobilni, a sztuczna inteligencja bardziej „inteligentna”, więc jej zastosowanie w branży turystycznej ogranicza jedynie nasza wyobraźnia!