Nie ma wątpliwości, że region Azji i Pacyfiku jest ostatnio jedną z bardziej rozchwytywanych destynacji lotniczych. Miliard podróżnych lata do, z i w obrębie tego rejonu. Jednak profity dla linii lotniczych to 5,13 dolarów na pasażera, co jest wciąż słabszym wynikiem od Ameryki Północnej (21,44 dolarów) i Europy (8,80 dolarów).

Dlaczego tak się dzieje? Jednym z powodów może być duża konkurencja w postaci tanich przewoźników.

Na konferencji lotniczej w Hong Kongu pokazano, że podczas gdy ponad 50% rezerwacji lotniczych zakładanych przez system Amadeus dokonano w Europie i na Bliskim Wschodzie, to 33% dotyczyło regionu Azji i Pacyfiku.

Jest to o tyle istotne, ponieważ oczekuje się, że do 2020 roku merchandising, czyli sprzedaż dodatkowych usług do przelotu, osiągnie wartość 130 miliardów dolarów. Może to oznaczać wzrost przychodów linii lotniczych z każdej rezerwacji rzędu 10-15%.

Wydaje się jednak, że zyskowność linii lotniczych z Azji i Pacyfiku będzie szybko rosła dzięki dynamicznemu wzrostowi sprzedaży usług dodatkowych oferowanych przez przewoźników z tego regionu. Szacuje się, że w tym roku liczba rezerwacji lotniczych zawierających usługi dodatkowe zakładanych w kanale agencyjnym wrośnie do 64%. To oznacza, że na 10 sprzedanych biletów lotniczych ponad 6 będzie zawierało usługę dodatkową taką jak np. bagaż, wybrane miejsce czy preferowany posiłek podczas lotu. Oznacza to, ze przewoźnicy z Azji i Pacyfiku nadgonią tych z Europy i Bliskiego Wschodu, gdzie spodziewany udział biletów lotniczych sprzedanych w kanale agencyjnym i zawierających usługi dodatkowe wzrośnie w tym roku do 70%.

Kluczową rolę w dynamicznym wzroście sprzedaży usług dodatkowych odgrywają internetowe biura podróży, dzięki innowacyjności i skupieniu się na doświadczeniach użytkownika. Według danych Amadeus dystrybucja usług dodatkowych przez biura podróży – szczególnie te internetowe – w 2015 roku wzrosła o prawie 100%.

Wierzymy, że ruch w kierunku merchandisingu jest sytuacją korzystną dla wszystkich – dla linii lotniczych, biur podróży (online i offline) i dla podróżującego. Linie lotnicze, które chcą w pełni wykorzystać potencjał merchandisingu muszą rozważyć wielokanałowe podejście – takie, które daje podróżującym wybór, przejrzystość i spójność – bez względu na ich wybór.

Wraz z ewoluowaniem merchandisingu, Amadeus wciąż współpracuje zarówno z liniami lotniczymi, jak i biurami podróży, aby zagwarantować podróżnym jak najlepsze wrażenia z wyjazdów. Do tej pory 109 linii lotniczych, w tym 29 z regionu Azji i Pacyfiku zaufało Amadeus Airline Ancillary Services, 79 z nich już wdrożyło rozwiązania.