„Winter is coming” to slogan powtarzany przez wielu fanów Gry o Tron przy każdej nadarzającej się okazji. Chociaż czekamy już prawie sześć lat w niebywałym napięciu dramatycznym na apokaliptyczną zapaść tego już i tak zimnego i ciemnego środowiska, w realnym życiu zmiany pór roku są raczej przewidywalne.

Właściwe rozpoznanie sezonowych trendów pozytywnie wpływa na wzrost przychodów linii lotniczych. Ludzie zawsze jeżdżą na wakacje w lecie i w okresie ferii zimowych. Wielkanoc, chiński Nowy Rok, Boże Narodzenie, hinduskie święto Diwali, żydowskie święto Paschy czy muzułmański Ramadan zawsze będą oznaczać tłumy podróżnych stojących w kolejkach do odprawy, niecierpliwie oczekujących na wylot.

Planowanie z uwzględnieniem sezonowości, chociaż jest zadaniem prozaicznym i podstawowym, nadal stanowi bardzo ważną część obowiązków dla analityka ds. zarządzania przychodami. Optymalizacja zdolności przewozowej pod kątem maksymalizacji przychodów staje się coraz bardziej złożona z uwagi na liczne opcje lotów, rozmaite ograniczenia oraz zróżnicowane przyzwyczajenia kupujących. Kluczem do prognozowania przyszłego popytu nadal jest dokładna analiza danych historycznych. Ponadto stale zachodzi potrzeba ręcznego dokonywania korekt w związku z ruchomymi datami świąt w kalendarzach słonecznych, księżycowych i księżycowo-słonecznych używanych na całym świecie. Oprócz tego występują wydarzenia szczególne, które całkowicie zmieniają prognozy przychodów i wymagają specjalnej uwagi takie jak wielkie wydarzenia sportowe – Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Zadanie z pozoru proste, jak np. przechwycenie klientów podróżujących do domu na Wielkanoc, staje się wyzwaniem, jeśli jako kluczowy wskaźnik wydajności dodamy maksymalizację przychodów przy zmieniających się okolicznościach.

Rozwiązania Amadeus Revenue Management bazują na nowoczesnych naukowych algorytmach prognozowania popytu (z uwzględnieniem sezonowości i innych czynników), pozwalając na optymalizację zdolności przewozowej, i zwiększając rentowność. Prognozowanie popytu uwzględnia sezonowe fluktuacje spowodowane stałymi i ruchomymi świętami oraz wydarzeniami szczególnymi. Dobry system zarządzania przychodami automatycznie dokonuje modyfikacji czynników sezonowych w poszczególnych latach, uwzględniając je w procesie prognozowania popytu.

Lepsze rozpoznanie zachowania różnych rynków w różnych porach roku umożliwia analitykom podejmowanie trafniejszych decyzji dotyczących maksymalizacji przychodów. Liczne narzędzia monitorujące i mechanizmy ostrzegawcze dbają, by zespół ds. zarządzania przychodami nie zboczył z właściwej ścieżki przy optymalizacji całkowitych przychodów.

Jeśli zespół ds. zarządzania przychodami nie jest wyposażony w odpowiednio wydajne narzędzia do podejmowania inteligentnych decyzji, może się to skończyć jak w nowym sezonie Gry o Tron z lipca tego roku — kupieniem grubego futra na zimę, która będzie zapewne jedną z najcieplejszych w ostatnich latach.

Tekst źródłowy wpisu znajdziesz tutaj.