W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu oraz różnych aplikacji każdy może zaplanować i zorganizować wakacje marzeń na własną rękę. Mimo to, nie słabnie zainteresowanie usługami biur podróży. Według danych Amadeus odgrywają one kluczową rolę np. w sprzedaży biletów lotniczych, pośrednicząc w ok. 50% rezerwacji. Znaczna część tej dystrybucji zachodzi w sieci. Dlaczego w dalszym ciągu wielu z nas wybiera pośredni kanał sprzedaży zamiast kupować usługi bezpośrednio u dostawców: linii lotniczych, hoteli czy wypożyczalni?

Dlaczego warto korzystać z biura podróży?

1. Wszystkie oferty w jednym miejscu. Korzystając z usług biura podróży, zarówno online jak i podczas wizyty w salonie, zyskujemy dostęp do wszystkich ofert wyjazdowych w jednym miejscu. Obsługa biura może błyskawicznie porównać oferty różnych dostawców, których usługi składają się na naszą podróż: tour operatorów, linii lotniczych, hoteli, wypożyczalni samochodów. System biura podróży podpięty do baz danych Amadeus gwarantuje, że nasza podróż – prywatna czy służbowa – będzie dopasowana nie tylko do osobistych oczekiwań, ale także spełni kryterium efektywności czasowej i finansowej. Dodatkowo, jeśli planujemy podróż służbową, oprócz przedstawienia opcji wyjazdowych, wyspecjalizowana agencja przejmie na siebie wszelkie kwestie formalno-finansowe związane z podróżą i zamiast gromadzenia sterty rachunków z delegacji, do rozliczenia z działem księgowości otrzymamy jedną zbiorczą fakturę od agencji.

2. Wiedza i doświadczenie. Tysiące firm codziennie wysyła swoich pracowników w podróże służbowe. Zależy im na tym, by ich pracownicy mogli skupić się na celach biznesowych, więc delegacja musi przebiegać bez zakłóceń, w poczuciu komfortu i bezpieczeństwa. Stąd tak ważna jest rola wyspecjalizowanych agencji, które dzięki wszechstronnej znajomości rynku zaaranżują podróż spełniającą wszystkie wymagania. Niejednokrotnie agencje takie są źródłem inspiracji współpracując z działami HR przy organizacji wyjazdów większych grup pracowników, np. wycieczek integracyjnych. Na podobne wsparcie możemy liczyć organizując swoje wakacje – bez względu na to czy rekomendacji udzieli nam doświadczony konsultant czy też skorzystamy z oceny innych gości, dostępnych na stronie wybranego internetowego biura.

3. Spersonalizowana oferta. Jadąc na wakacje lubimy wracać do tej samej, dobrze nam znanej agencji turystycznej, w której obsługa pamięta, co jest dla nas ważne przy wyborze oferty wakacyjnej. Na podobnej zasadzie działają internetowe agencje, tworząc profile użytkowników, którzy się zarejestrowali lub pobrali aplikację mobilną danego biura. Dzięki algorytmom wykorzystującym sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe agencje online budują mechanizm rekomendacji, który znamy z Netflixa. Dzięki temu, mając dostęp do historii naszych wyjazdów, mogą łatwiej przygotować ofertę skrojoną na naszą miarę.
W przypadku podróży służbowych, agencje TMC również budują profile pracowników obsługiwanych przez siebie firm. Punktem wyjścia jest jednak polityka podróży służbowych obowiązująca w obsługiwanej przez agencję firmie, która reguluje zasady wyboru oferty przelotów (wyboru klasy, dodatkowych usług, ceny) i zakwaterowania oraz zakupu innych świadczeń. Dzięki temu firma zarówno w kanale internetowym jak i w przypadku obsługi bezpośredniej przez konsultantów, może z łatwością przygotować propozycje wyjazdu służbowego, spełniające oczekiwania pracowników i pracodawców, gwarantując im udaną i zgodną z polityką firmową podróż.

4. Preferencyjne stawki. Agencje, będąc często najważniejszym kanałem sprzedaży dla dostawców usług turystycznych, hoteli, linii lotniczych czy wypożyczalni samochodów, zwykle dysponują preferencyjnymi stawkami. Oznacza to, że mogą zaproponować swoim klientom (wszystkim lub wybranym) właśnie taką promocyjną cenę usługi.

5. Pomoc w sytuacji kryzysowej. Samodzielnie zaplanowane i zorganizowane wakacje są piękne do czasu, aż zdarzy się coś nieprzewidzianego. Odwołanie lotu, kradzież portfela z dokumentami, choroba – niestety to wszystko często bywa udziałem osób podróżujących po świecie – prywatnie i służbowo. W takich sytuacjach pomoc biura podróży jest nieoceniona. Jego pracownicy oferują swoje wsparcie często 24h/dobę – zdalnie lub na miejscu. Przy wyjazdach na własną rękę podróżujący w sytuacjach kryzysowych często w praktyce pozostawiony jest sam sobie.

Choć coraz częściej decydujemy się na zakup usług bezpośrednio od dostawców i coraz chętniej robimy to przez Internet, agencje turystyczne – te tradycyjne i on-line’owe – w dalszym ciągu mają wiele do zaoferowania swoim klientom i to właśnie z tego wynika ich popularność. Współczesne biura podróży to coraz częściej firmy technologiczne działające w branży turystycznej, inwestujące w nowe technologie i digitalizację swoich usług i punktów sprzedaży. To właśnie dzięki innowacyjności mogą sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.