Czy zastanawialiście się kiedyś, ilu różnych emocji doświadczamy każdego dnia? A co, jeśli urządzenia, z których korzystacie na co dzień, doskonale wiedzą, jak się dziś czujecie? Uczą się nas i są w stanie wywnioskować, czego w danej w chwili potrzebujemy.

Cześć, jestem Siri
Wyobraźcie sobie taką rozmowę: „Cześć Siri, jak dziś się czuję?”; Siri: „Szczerze mówiąc, wydajesz się dzisiaj być czymś bardzo zestresowany. Może powinniśmy zacząć myśleć o wakacjach? Może sprawdzę ceny biletów do Sydney?”.

Siri to inteligentny osobisty asystent, będący częścią systemów operacyjnych firmy Apple. Każdego dnia „uczy się” użytkownika urządzenia, którego jest częścią. Za pomocą informacji, które otrzymuje, wie, jak pokierować nas do domu, może zadzwonić do konkretnej osoby czy znaleźć miejsce na mapie, które chcemy odwiedzić. A co jeśli w przyszłości tego typu asystenci będą mogli również rozpoznawać nasze emocje i na tej podstawie dawać swoje rekomendacje?

Rozumienie uczuć przez wykorzystywane przez nas urządzenia, może być przyszłością naszego dobrego samopoczucia, codziennego funkcjonowania, w tym też podróżowania. Na podstawie analizy głosu, urządzenia będą dostosowywały swój interfejs do konkretnego nastoju. To może być kolejny ważny krok w zakresie personalizacji. Warto tutaj wspomnieć o istniejącej już aplikacji Moodies, która analizuje nasz głos i na tej podstawie określa nastrój użytkownika.

U progu Sztucznej Inteligencji Emocjonalnej
Dzięki projektom takim jak DeepMoji Instytutu Technologii w Massachusetts, możliwe stanie się rozwijanie aplikacji, które czują, co mówimy i odpowiadają na nasze komunikaty w sposób adekwatny i spersonalizowany. Sytuacja, w której prosimy swojego osobistego asystenta o znalezienie powrotnego lotu do domu, w zależności od miejsca, w którym się znajdujemy i jednocześnie świadomość osobistego asystenta jak się dzisiaj czujemy – nie jest już tak odległą przyszłością.

Interesujące jest tutaj pytanie, czy zrozumienie ludzkich emocji przez urządzenia, będzie tym ważnym elementem dla wspólnego dialogu?

Więcej o spersonalizowanych aplikacjach znajdziecie tutaj