Personalizacja jest obecnie jednym z najważniejszych trendów, który wyznacza nową jakość w branży turystycznej. Nie dziwi już wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz innych nowoczesnych technologii, do których zdążyliśmy przywyknąć. Jaki będzie kolejny krok w ewolucji podróżowania?

Technologia na miarę XXI wieku
Coraz częściej hotele decydują się na wprowadzenie udogodnień, które pozwalają klientom na lepsze zarządzanie podróżą. Zyskującym na popularności rozwiązaniem jest udostępnianie kiosków do samodzielnego zameldowania i wymeldowania, dzięki czemu goście nie są zależni od dostępności obsługi hotelowej. Co więcej, w niektórych hotelach goście mogą za pomocą tabletu dostosować natężenie światła, temperaturę oraz przesłać grafiki, które są wyświetlane w elektronicznych ramkach niczym obrazy.

Jak może wyglądać przyszłość?
Patrząc na projekty nadsyłane na konkursy, jak na przykład Radical Innovation, można dostrzec niemalże nieograniczone możliwości rozwoju branży turystycznej. Nie brakuje innowacyjnych pomysłów i chęci doskonalenia jakości świadczonych usług. Rozwój technologii niebawem pozwoli na implementację nawet najbardziej innowacyjnych projektów, a ludzie zapewne oswoją się z nowymi rozwiązaniami, tak jak przywykli już do sztucznej inteligencji. Czego możemy się wtedy spodziewać?

Oto przykłady rewolucyjnych rozwiązań, które czekają na swoje miejsce w branży turystycznej:

Futurystyczny Hyperloop Hotel
W 2013 roku Elon Musk przedstawił koncepcję Hyperloop – środka transportu, który wykorzystywałby kapsuły przemieszczające się w tunelach z obniżonym ciśnieniem, dzięki czemu możliwe byłoby osiągnięcie prędkości dwukrotnie większej niż ta, z jaką leci samolot, a może i nawet prędkości dźwięku.

Brandan Siebrecht, student architektury, zainspirował się pomysłem Muska i na jego podstawie opracował projekt Hyperloop Hotel. Jest to system łączący 13 amerykańskich miast, dzięki któremu podróżny mógłby przemieścić się pomiędzy wschodnim a zachodnim wybrzeżem w kapsule wyposażonej jak hotelowy pokój, a w każdym z poszczególnych miast „zaparkować” kapsułę w czymś na kształt stacjonarnego hotelu.

Luksusowy hotel w kosmosie
Wakacje w kosmosie? Zapewne większość zapytanych osób uzna taki pomysł za niewykonalny. Innego zdania jest amerykańska firma Orion Span, która zaprojektowała Aurora Station, czyli pierwszy luksusowy hotel w kosmosie. Pierwsi goście będą mogli tam spędzić niezapomniane wakacje już w 2022 roku, jednak 12-dniowy pobyt nie będzie tani i jego cena wyniesie kosmiczne 9,5 miliona dolarów.

Co czeka na spragnionych wrażeń turystów? Po pierwsze trzymiesięczne szkolenie, a kiedy już znajdą się na pokładzie, będą mogli doświadczyć stanu nieważkości i swobodnie latać po hotelu. Co więcej okrążenie Ziemi zajmie im jedynie półtorej godziny, dzięki czemu będą świadkami kilkunastu wschodów i zachodów słońca dziennie. Na tym nie kończy się zabawa – goście Aurora Station będą mogli wyhodować rośliny, które następnie wezmą do domu jako pamiątkę.

Projekty są, czemu ich już nie wdrażamy?
Z jednej strony powodem jest brak odpowiedniej technologii i infrastruktury, która pozwalałaby na wcielenie wielu z tych innowacyjnych projektów w życie. Zdaje się, że część z nich wyprzedza swoje czasy i będzie musiało minąć jeszcze kilka lat, zanim branża będzie gotowa na takie rozwiązania.

Z drugiej strony należy pamiętać o samych klientach i ich obawach związanych z zaawansowaną technologią. Zapewne każdy zgodzi się, że wakacje w kosmosie lub podróż z prędkością dźwięku byłyby czymś naprawdę spektakularnym, jednak niewiele osób miałoby odwagę od razu skorzystać z tak innowacyjnego rozwiązania.

Pozytywnym aspektem jest jednak to, że branża turystyczna cały czas się rozwija i regularnie wprowadzane są udogodnienia, z których korzystają zarówno turyści jak i sama branża. Dlatego pewne jest, iż do czasu wprowadzenia w życie Hyperloop Hotel oraz Aurora Station powstanie jeszcze wiele innych projektów, które wpłyną na rozwój branży turystycznej.