Hasło „sztuczna inteligencja” zapewne wielu z nas przywodzi na myśl humanoidalne roboty, które będą chciały przejąć kontrolę nad ludzką rasą. Dla innych to wizja odległej przyszłości, w której maszyny będą wspomagać ludzi w ich codziennych czynnościach. Prawda jest natomiast taka, że sztuczna inteligencja otocza nas już dziś, tyle że nie jesteśmy tego świadomi. Towarzyszy nam, kiedy oglądamy seriale na platformie VoD i podpowiada, co może nam się spodobać. Albo kiedy robimy zakupy w sklepie internetowym i dostajemy oferty produktów, które wpisują się w nasze zainteresowania i preferencje.

Pracownik do zadań specjalnych
Branża turystyczna coraz chętniej wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji w celu usprawnienia wielu procesów. Jej siła tkwi w tym, że w przeciwieństwie do analizy big data, która może służyć do wyciągania wniosków i skupia się de facto na przeszłości, sztuczna inteligencja na podstawie zebranych danych może tworzyć bardzo dokładne prognozy. Dzięki jej możliwościom obliczeniowym, może precyzyjnie ustalić cenę za noc w hotelu, biorąc pod uwagę cały szereg czynników o dużej zmienności, jak chociażby prognoza pogody, przewidywane obłożenie, czy nadchodzące wydarzenia. Innym ważnym zastosowaniem jest komunikacja z klientami, która może, dzięki sztucznej inteligencji, przebiegać 24 godziny na dobę. To komfort dla usługodawcy, który nie musi zapewniać obsługi w godzinach nocnych, co wiąże się z ograniczeniem kosztów dla hoteli, biur podróży czy linii lotniczych. Ma to też niewątpliwe zalety dla podróżującego, który na przykład nie musi przejmować się, iż znajduje się w innej strefie czasowej niż jego miejsce docelowe i przez to może mieć problem z komunikacją z wybranym hotelem. Chatboty już dziś są w stanie odpowiadać na pytania klientów i udzielać im precyzyjnych informacji, a w niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się znaczącego rozwoju tej technologii.

Asystent podróży zaplanuje nam wakacje
Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zostać wykorzystana jako osobisty asystent podróży, który pomoże nam w zaplanowaniu wszystkiego od momentu wyjazdu aż do powrotu. Dzięki zbieranym informacjom o danym użytkowniku i ich analizie, będzie w stanie przedstawić klientowi oferty najlepiej dopasowane do jego oczekiwań. Podpowie też, kiedy najlepiej jechać, aby uniknąć tłoku i nacieszyć się dobrą pogodą. Ponadto może pełnić funkcję osobistego przewodnika, oprowadzić po mieście i zaproponować atrakcje turystyczne warte odwiedzenia, zwłaszcza pod kątem zainteresowań danej osoby, ale także restauracje czy sklepy. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości turyści będą mogli doświadczyć podróży spersonalizowanych na bardzo szczegółowym poziomie, który nie byłby możliwy, gdyby nie postępujący rozwój technologii.

Plusy czy minusy
Eksperci przekonują, że rozwój sztucznej inteligencji i jej implementacja w różnych dziedzinach są nieuniknione. Nie powinno to jednak stanowić powodu do obaw napędzanych wizją sztucznej inteligencji rodem z hollywoodzkich filmów, a raczej napawać optymizmem. Taki postęp technologiczny służy nie tylko usługodawcom, ale także klientom i pozwala również na redukcję kosztów. Szacuje się, że Stany Zjednoczone mogą zaoszczędzić nawet 60 mld dolarów dzięki wdrożeniu w latach 2016-2020 systemów opartych na sztucznej inteligencji.