Technologie mobilne zmieniły nasz świat. „Mobile” nie jest już tylko platformą, ale sposobem życia. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Wszyscy wpatrzeni są w swoje telefony komórkowe. Przez nie komunikujemy się ze światem, zamawiamy jedzenie czy taksówkę, a także robimy zakupy. Nie powinno więc dziwić, że 70% użytkowników smartfonów używa ich jako jedynego środka zawierania transakcji internetowych. Dlatego też internetowi sprzedawcy usług turystycznych powinni się odpowiednio dostosować do tych zmian, tworząc nowy cykl obsługi podróży i budować dedykowane temu kanałowi strategie.

Jak wynika z raportu Amadeus Online Travel 2020, już za niespełna dwa lata na całym świecie będzie 6,1 mld użytkowników smartfonów. Nie możemy także zapomnieć o rosnącej popularności inteligentnej elektroniki do noszenia tj. smartwatche, opaski fitness czy Google Glass, które przebojem wchodzą do naszego życia.

Jakie zatem wymagania era mobile stawia przed internetowymi sprzedawcami usług turystycznych? Oto kilka obszarów, które pozwolą zmaksymalizować zyski w tym kanale:

  • Interfejs dedykowany urządzeniom mobilnym, pozwalający użytkownikom w sposób intuicyjny korzystać z aplikacji i stron internetowych na ich urządzeniach mobilnych, to dziś absolutna podstawa.
  • Obsługa całego cyklu podróży, umożliwiająca sprzedawcom kontakt z podróżnymi przed, w trakcie i po zakończeniu podróży. Internetowi gracze w branży turystycznej powinni tworzyć aplikacje, które będą inspirować użytkowników zarówno przez reklamy, jak i treści generowane przez innych użytkowników.
  • Nowe sposoby wyszukiwania i angażowania – mobile łączy w sobie wiele technologii (Bluetooth, sensory, rozpoznawanie głosu, itp.) oraz pozwala wykorzystać potencjał takich innowacji jak Internet rzeczy, wirtualna rzeczywistość czy beacony. Połączone ze sobą, te technologie mogą ukształtować nowe narzędzia wyszukiwania i inspiracji.
  • Chat boty – jako wirtualni sprzedawcy w tym kanale komunikacji – dzięki specjalnie zaprogramowanym algorytmom bazującym na sztucznej inteligencji, przygotują ofertę dostosowaną do klienta oraz umożliwią bezpośrednie dokonanie rezerwacji i płatność.
  • Budowanie lojalności klientów – użytkownicy smartfonów instalują na swoich urządzeniach wybrane aplikacje z różnych kategorii takich jak social media, wiadomości czy podróże. Kiedy surfują po sieci, stosunkowo łatwo mogą zmieniać dostawców. Jeżeli jednak zainstalują aplikację na telefonie, to z dużym prawdopodobieństwem pozostaną jej lojalni, a tym samym dostawca usług zdobędzie stałego klienta.
  • Wykorzystanie nowych kanałów marketingowych – internetowi sprzedawcy usług turystycznych często korzystają z wszelkiego rodzaju reklam w sieci, ale pomijają alternatywne sposoby reklamowania na urządzeniach mobilnych. Te zaś często są bardziej skuteczne ze względu na mniejszą konkurencję.
  • Wprowadzenie powiadomień – przez wysyłanie odpowiednich powiadomień w określonym czasie podczas podróży, sprzedawcy stworzą sobie możliwość sprzedaży dodatkowych usług oraz oferowania droższych produktów.

Era mobile zmieniła sposób, w jaki sprzedawcy usług turystycznych muszą dziś prezentować swoje oferty, ale tym samym dała nowe możliwości bycia „bliżej konsumentów”. Z wykorzystaniem dostępnych technologii, internetowe biura podróży mają nieograniczone możliwości interakcji z potencjalnymi klientami, a rozwój social media i sztucznej inteligencji może przynieść jeszcze lepsze perspektywy maksymalizacji zysków. W tej gonitwie przetrwają tylko ci, którzy już dawno dostrzegli potencjał tego kanału sprzedaży.