Żyjemy w czasach, w których możemy wybierać z niezliczonej ilości produktów, które najlepiej odpowiadają naszym gustom i oczekiwaniom. Stało się to tak oczywiste, że czasem nawet nie zwracamy na to uwagi z ilu wyborów składa się nasze codzienne życie. Pewne preferencje kształtują się w nas od wczesnych lat i staja się częścią niezauważalnej rzeczywistości, której nie poświęcamy większej uwagi. Są jednak takie obszary, w których klienci dopiero teraz, dzięki postępowi technologicznemu, są w stanie otrzymać produkty i usługi dopasowane do ich indywidualnych potrzeb i preferencji.

Nowe technologie a nasza codzienność
Dzięki nowym technologiom możemy jeszcze lepiej dopasować produkty i usługi do naszych oczekiwań. Już teraz platformy takie jak Netflix wykorzystują sztuczną inteligencję, aby widzowie dostawali rekomendacje filmów i seriali dopasowanych do ich preferencji. Jakkolwiek jest to nadal relatywnie nowe rozwiązanie, zdążyło już na dobre zagościć w naszej świadomości i przyzwyczailiśmy się do tej „nowej jakości” oglądania. Nie mniej, to tylko jeden z przykładów tego, jak rozwój technologii może pozytywnie wpływać na jakość produktów i świadczonych usług. Przed nami jeszcze wiele innych możliwości.

Co to oznacza dla branży turystycznej?
Zapytani, co jest najważniejsze w wakacyjnej podróży, najprawdopodobniej odpowiemy, iż miejsce, do którego się udajemy. Natomiast sama podróż jest tylko pewnego rodzaju medium łączącym nas z naszym upragnionym hotelem z basenem lub zacisznym pensjonatem w górach. Jednakże podróż wcale nie musi był tylko koniecznym łącznikiem, ale także przyjemnym doświadczeniem.

Specjaliści zajmujący się trendami, są zgodni co do tego, iż personalizacja jest obecnie tym, na czym należy się skupić. Podróż, bowiem nie zaczyna się w momencie, kiedy wsiadamy na pokład samolotu, lecz w chwili, w której decydujemy się, że chcemy gdzieś wyjechać. Kluczem jest, zatem to, aby dotrzeć do pasażerów w odpowiednim czasie, z właściwą ofertą oraz przez preferowane przez nich kanały komunikacji. Już wtedy, od pierwszych kroków możemy szukać rozwiązań, które najlepiej odpowiadają ich preferencjom.

Podróż przyszłości
Jak zatem może wyglądać planowanie podróży w 2020? Do tego czasu standardowe oferty mogą zejść na drugi plan, a na popularności zyskają te spersonalizowane. Analiza danych pozwala stworzyć bardzo szczegółowy profil danego klienta, który, co więcej, może mieć inne preferencje odnośnie podróży służbowej, a inne, kiedy podróżuje prywatnie. Ważne jest, aby wiedzieć, czy woli miejsce przy oknie, czy przy korytarzu; bliżej ogona, czy też z przodu samolotu. A może czuje się bezpieczniej siedząc na środku w okolicach wyjścia awaryjnego? Czy interesuje go dopłata za dodatkowe miejsce na nogi, a może często podróżuje ze sprzętem sportowym i ważne jest, aby mógł wygodnie przetransportować go bez obawy o uszkodzenie? Takich pytań można postawić znacznie więcej, a im większa baza informacji, tym lepiej można dopasować ofertę do oczekiwań danego klienta.

Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne, iż dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji w przyszłości każdy podróżujący będzie miał własnego wirtualnego asystenta podróży. Będzie on znał wszystkie nasze preferencje i dzięki temu wyszukiwał najlepsze oferty. Nie tylko zajmie się logistyczną częścią planowania podróży, ale będzie także naszym przewodnikiem, który oprowadzi nas po nowym miejscu i wskaże, gdzie się udać, aby dobrze zjeść, zrobić zakupy lub znaleźć pamiątki.

Należy pamiętać, że współczesny klient chce podróżować tylko w jeden sposób – swój własny. Analiza danych i personalizacja są kluczem do tego, aby tak się słało.