Planując wakacje zapewne w pierwszej kolejności bierzesz pod uwagę termin wyjazdu, budżet i interesujące lokalizacje. Mając już wstępne rozeznanie, idziesz o krok dalej i zawężasz wyniki dobierając kolejne kryteria jak wyżywienie, dostępny transfer z lotniska, udogodnienia dla rodzin z dziećmi itd. Ale czy kiedykolwiek planując wakacje zastanawiałeś się, jaki będzie Twój ślad węglowy?

Choć większość podróżujących raczej nie zadaje sobie takiego pytania, a tym bardziej nie czyni z tego kryterium planowania wakacji, to jednak bardzo możliwe, że do 2030 roku będziemy mieli do czynienia ze świadomymi, ekologicznymi podróżnikami, dla których ślad węglowy będzie kluczowy w podejmowaniu wakacyjnych decyzji.

Ekologia to coś więcej niż trend

Żyjemy w czasach wzmożonej dyskusji o zmianach klimatycznych i wpływie ludzkiej działalności na naszą planetę. Coraz częściej słyszy się o wprowadzeniu zakazu wykorzystywania jednorazowych plastikowych sztućców, opłatach za plastikowe reklamówki czy zamianie słomek na papierowe, metalowe czy nawet wykonane z makaronu. Ekologia to już nie tylko trend czy styl życia, ale i potrzeba – nic więc dziwnego, że część turystów zaczęła też rozważać wpływ swoich decyzji związanych z podróżą na nasz ekosystem.

Amadeus w 2015 roku stworzył raport Traveller Tribes 2030 opisujący sześć grup turystów, które do 2030 roku pojawią się na rynku i już wtedy przewidział, że jedną z tych grup będą stanowić „etyczni podróżnicy”. Kim są i co ich charakteryzuje oraz jakich wyborów są skłonni dokonywać?

Kim są etyczni podróżnicy?

Etyczni podróżnicy to ludzie, którzy planując wakacje biorą pod uwagę swój ślad węglowy – choć nie wszyscy w takim samym stopniu. Należy podkreślić, że część podróżników zadowoli podjęcie bardziej świadomych decyzji, ale w obrębie kompromisu, inni natomiast będą skłonni całkowicie zrezygnować np. z usług linii lotniczych i wybiorą podróż pociągiem.

Co to oznacza dla branży turystycznej?

Na rynku pojawia się nowa grupa, która z jednej strony może być skłonna podejmować decyzje, które na pierwszy rzut oka są mniej korzystne dla usługodawców, jednak jeśli spojrzeć na to z drugiej strony, to dostosowanie oferty do danej grupy może przynieść dodatkowy zysk – zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące znaczenie ekologii.

Poniżej przedstawiamy kilka istotnych kwestii, na które zwracają ekologiczni podróżnicy:

  • Kwestie CSR – ekologiczni podróżnicy będą częściej sprawdzać, jak wygląda kwestia odpowiedzialności biznesu i czy faktycznie firma wywiązuje się ze swoich obietnic.
  • Ekologiczne środki transportu – część podróżnych może zacząć interesować się alternatywnymi środkami transportu cechującymi się niższym śladem węglowym.
  • Aplikacje pozwalające śledzić swój wpływ na środowisko, np. offCents – pomaga podróżnym na bieżąco monitorować i przewidywać skalę śladu węglowego zaplanowanej podróży.
  • Podróżowanie w grupach – tzw. carsharing pozwala na ograniczenie emitowanych spalin, dlatego grupowe transfery mogą cieszyć się dużą popularnością.
  • Ograniczenie bagażu – np. poprzez świadome zabieranie mniejszej liczby rzeczy ze sobą lub pakowanie się w plecak, aby zmniejszyć obciążenie samolotu, co bezpośrednio wpływa na mniejsze zużycie paliwa.
  • Wypoczynek w agroturystyce – która z założenia jest bardziej „w zgodzie z naturą”.

Firmy z branży turystycznej, które wezmą pod uwagę wymienione wyżej obszary i dostosują do nich ofertę, mają szansę na zwiększenie swoich przychodów i jednoczesne zadbanie o środowisko – innymi słowy, wygrywa każdy: firma, pasażer i Ziemia.