Od kilku lat coraz głośniej mówi się o tym, że turyści oczekują od podróży czegoś więcej niż tylko wygody – chcą, aby dostarczyć im także wrażeń emocjonalnych. Personalizacja usług to widoczny trend globalny, który dotyczy różnych dziedzin w tym także hotelarstwa. Hotele przestały być już tylko miejscem do spania. Nowoczesne obiekty wychodzą na przeciw nowym wyzwaniom na wiele ciekawych i bardzo kreatywnych sposobów.

Oryginalność popłaca
Łatwość i popularność podróżowania w dzisiejszych czasach spowodowała, że klienci usług turystycznych poszukują czegoś nowego, czego jeszcze dotąd nie doświadczyli. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się hotele w mniej popularnych częściach miasta, np. zlokalizowane przy klimatycznych uliczkach bliżej lokalnej społeczności, ale także w miejscach zupełnie oddalonych od cywilizacji – w lesie, nad jeziorem, w górach, z dala od zgiełku miast. Sam budynek ma też duże znaczenie – dla wielu dzisiejszych turystów dużo bardziej interesujący będzie nocleg w obiekcie związanym z historią. To samo dotyczy wyżywienia w hotelu – goście oczekują więcej niż tylko posiłku o „międzynarodowych standardach” chcą poznać i celebrować lokalne smaki.

Obsługa bliżej gości
Lobby stało się przyjazną przestrzenią społeczną, goście spędzają w nim wolny czas, pracują, czasem spożywają posiłek lub piją kawę. Wielka recepcja odgradzająca personel od gości to już przeszłość – dzisiaj zmniejsza się dystans, obsługa hotelu może być mniej formalna, za to zdecydowanie bardziej przyjazna i pomocna. Rejestracja gości coraz częściej odbywa się przy samodzielnych check-in kioskach, wysokich stołach z laptopem lub na wygodnej sofie.

Pokój, który pamięta co lubisz
Personalizacja technologiczna to już nie science-fiction tylko realny trend w innowacyjnych hotelach. Wchodząc do pokoju możesz usłyszeć muzykę, którą lubisz. Nowoczesne pokoje hotelowe potrafią włączyć ulubiony kanał telewizyjny gościa, dostosować temperaturę, klimatyzację i oświetlenie do jego preferencji, zasłonić lub odsłonić okna, prysznic zapamięta ustawienie temperatury wody, a cyfrowe ramki wyświetlą ulubione zdjęcia. Standardem stają się uniwersalne kontakty w pokojach do różnych wtyczek, gniazda USB i HDMI przy biurku, czy stacje ładujące w pokojach i częściach publicznych do różnych smartfonów i tabletów.

Wellness na wyciągnięcie ręki
Nowym trendem w usługach hotelowych jest wprowadzenie usług wellness do pokoju gościa – ćwiczenia na wyświetlaczach i maty do jogi, a nawet większe urządzenia fitness. Indywidualne plany treningowe, układanie diety, rytuały przed snem zmniejszające stres, to również coraz częstsze oferty nowoczesnych hoteli.

Ekologia i odpowiedzialność
Dla coraz większej grupy podróżujących duże znaczenie mają ekologiczne rozwiązania i odpowiedzialne działania hotelu – wpływa to na ich decyzje, dalsze rekomendacje, a nawet powroty w przyszłości w to samo miejsce noclegowe. Ekologia w dzisiejszych czasach to nie tylko energooszczędne żarówki, segregacja śmieci, naturalne kosmetyki czy eliminowanie papierowych folderów i ręczników, ale także na przykład wykorzystywanie deszczówki, programy zmniejszania wpływu na środowisko, emisji CO2 czy zużywania energii elektrycznej. Popularne staje się też komunikowanie swojego poparcia dla praw człowieka, równouprawnienia, zrównoważonego rozwoju czy prowadzenie działalności charytatywnej. Są to wartości, z którymi gość może się identyfikować, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na jego lojalność.

Trendy na 2019 rok wyraźnie pokazują, że „ludzie nie kupują dóbr i usług. Kupują relacje, historie i magię”. Nowoczesny hotel powinien więc zapewnić gościom spersonalizowane doświadczenia, przeżycia, wywoływać emocje i być społecznie odpowiedzialnym.