Przypomnij sobie ostatnie odwiedziny znajomych zaproszonych na obiad lub kolację i jak trudno było Ci przygotować menu, które pasowałoby wszystkim. W takiej sytuacji niełatwo jest jednak przewidzieć, co konkretnie lubi każdy z gości, nie mówiąc już o możliwych alergiach pokarmowych niektórych z nich. Podobny problem mają linie lotnicze, gdy próbują zrozumieć, w jaki sposób pasażerowie dokonują wyboru szukając przelotu. Do określonego miejsca docelowego można dotrzeć wieloma różnymi rejsami. Które z nich będą preferować podróżni? Jednym ze sposobów na określenie, czego tak naprawdę chcą pasażerowie, są badania rynkowe. Najlepiej jednak wsłuchać się w same dane.

Jako badacz sztucznej inteligencji wiem, że Amadeus jest w stanie maksymalnie wykorzystać dane. Analizując miliony rezerwacji lotniczych, w tym dzienne raporty wyszukiwanych lotów, możemy stwierdzić, jakiego typu połączeń poszukiwali pasażerowie, jakie wyniki pojawiły się na ich ekranach i który lot ostatecznie zarezerwowali — oczywiście wszystko to z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych.

Nasze rozwiązania, a zwłaszcza systemy Amadeus Revenue Management do zarządzania przychodami i produkty Dynamic Pricing do dynamicznego określania cen, stosują aktualne techniki modelowania wyboru, aby wykorzystać wszystkie unikatowe aspekty danych. Większość tych technik opiera się zasadniczo na modelach statystycznych, takich jak wielomianowy model logistyczny — metoda używana do obliczania wyniku ze zmiennych. Oto przykład: jaki typ studiów wybierze student uczelni wyższej, znając już pewne aspekty, takie jak oczekiwane wynagrodzenie po ukończeniu nauki, liczba lat studiowania, czy czesne?

Nasze starania nie kończą się jednak w tym miejscu. Nieprzerwanie poszukujemy nowych sposobów wspierania klientów w ich działalności. Część naszych bieżących projektów badawczych jest poświęcona zastosowaniom uczenia maszynowego i głębokiego uczenia w branży turystycznej — od podstawowych zadań klasyfikacji po rozpoznawanie obrazu i samochody bez kierowcy.

Nasze prace na szczęście przynoszą rezultaty. Znaczna część naszych badań została uznana przez społeczność naukową. Amadeus jest pierwszą firmą z sektora turystycznego, której artykuł naukowy na temat modelowania wyboru tras przelotów został zaakceptowany przez organizatorów konferencji Knowledge Discovery and Data Mining 2017, jednej z największych imprez poświęconych analizie danych na świecie. Na konferencji International Choice Modelling Conference podzieliliśmy się też naszymi wynikami i wnioskami dotyczącymi zastosowania uczenia maszynowego do zwiększenia wydajności modeli wyboru.

Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć, a zwłaszcza z udoskonaleń modelowania wyboru opartych na głębokim uczeniu — to jedna z gałęzi uczenia maszynowego, która próbuje naśladować sposób działania ludzkiego mózgu przez identyfikację wzorców w cyfrowych reprezentacjach dźwięków, obrazów i innych danych.

Nieustannie pracujemy nad nowymi narzędziami biznesowymi opartymi na najnowszych technologiach, które wesprą naszych klientów. Z ciekawością spoglądamy też w przyszłość branży. Kto wie? Może gdy następnym razem będziemy mówić o danych, a Ty zaprosisz akurat gości na obiad, z wyprzedzeniem będziesz wiedzieć, co kto lubi najbardziej?

Na podstawie tekstu Rodrigo Acuna Agost