Otaczająca nas rzeczywistość w coraz większym stopniu przechodzi do wymiaru wirtualnego. Świat technologii zachwyca nas falą nowinek i innowacji, które dynamizują również rozwój rynku turystycznego. Doświadczenia wirtualnej rzeczywistości mogą zmienić sposób, w jaki podróżujący robią zakupy i kupują wycieczki, pomagając liniom lotniczym i biurom podróży stać się sprzedawcami nowej generacji.

W dzisiejszych czasach informacja jest walutą, dlatego prezentacja oferty dla podróżujących musi być szybka i prosta. Oferowanie turystom danych w odpowiednim czasie i miejscu to zadanie, które realizują najnowsze osiągnięcia technologiczne. Na tym polu VR i AR (wirtualna i rozszerzona rzeczywistość) całkowicie zmieniają branże. Tylko w 2016 roku, na całym świecie sprzedano 11 milionów zestawów słuchawkowych do rzeczywistości wirtualnej. Do roku 2020 roku rynek VR ma osiągnąć 70 mld USD (według danych TrendForce). VR i AR może łączyć ogromną ilość danych podając ją odbiorcy w sposób prosty, przejrzysty oraz „tu i teraz”. Są one rzeczywistością, która jednocześnie daje nam to, co świat realny – bycie „tu i teraz” oraz namacalność działań.

Rozwiązania VR i AR mogą unowocześnić każdy z etapów planowania podróży. Rozpocznijmy zatem od planowania miejsca. Wyobraźmy sobie, że mamy już wybraną datę, jednak nadal nie znamy destynacji podróży. Dzięki rzeczywistości wirtualnej możemy spędzić pięć minut na paryskich ulicach, po czym przenieść się pod hiszpańską katedrę i na podstawie tego zdecydować, jaki obrać kierunek następnej podróży.

Kolejnym etapem jest rezerwacja hoteli i środków transportu. W tej kwestii na pomoc przychodzi rozwiązanie Navitaire, spółki Amadeus, które pozwala na przejście procesu rezerwacji całkowicie w VR. Narzędzie pozwala eksplorować różne destynacje, przejść się po kabinie samolotowej, aby wybrać dogodne miejsce czy wybrać się na krótką przejażdżkę, zanim wybierzemy auto z wypożyczalni. Wszystko to, bez opuszczania wirtualnej rzeczywistości. Rozwiązanie Navitaire jest obecnie w fazie projektowej i oczekuje na przyznanie patentu.

Warto dodać, że granice tworzenia technologii VR i AR są ograniczone tylko i wyłącznie przez twórcę. Linię lotnicze i hotele mogą korzystać z rozwiązań VR, aby najlepiej zaprezentować swój produkt, na przykład używając zdjęć i filmów w technologii 360. Już teraz wiemy, że VR i AR to przyszłość sprzedaży oferty turystycznej, a jako globalna firma zajmująca się technologiami w turystyce, Amadeus koncentruje się na kształtowaniu przyszłości podróży i pomaga swoim klientom oferować sprzedaż doświadczeń, które emocjonują podróżujących.